perjantai 6. toukokuuta 2011

B5 Tytön ja lokin suhde sarjakuvassa

Kati Kovácsin kirjoittama sarjakuvanovelli (2002) ilmestyi albumissa Miestennielielijäksi sirkukseen (2003). Sarjakuva kertoo tytöstä, joka etsii itselleen ammattia. "Eli miten minusta lopulta tuli sarjakuvapiirtäjä" viittaa siihen, että on eräänlainen kertomus, kuinka Kati Kovácsista tuli sarjakuvapiirtäjä. Sarjakuvassa tärkeä hahmo tytön lisäksi on lokki, joka on tärkeänä osa sarjakuvan tunnelman luomisessa ja esiintyy monessa ruudussa.
   Ensimmäisessä ruudussa tyttö istuu rannalla. Tässä ruudussa esiintyy vielä monia lokkeja, joista yksi näyttää tarkkailevan tyttöä. Lokin katse on hyvin tuima ja ehkä hän koettaa saada sillä tytön huomion, mutta tyttö katsoo kauas merelle huomaamattakaan lokkia.
   Kolmessa seuraavassa ruuduissa tyttö miettii, että hänen täytyy keksiä itselleen joku hyvä ammatti. Hän ottaa kiven maasta ja heittää sen veteen. Kivi voisi kuvata idean siementä, jonka tyttö heittää tyhjyyteen.
   Neljännessä ruudussa näkyy kuinka tytön heittämä kivi osuu veteen ja antaa hänelle päähänpiston, että "lapsuudesta voisi saada idean". Hänen heittämänsä kivi saa lokit pakokauhun valtaan. Lokkien pakokauhu voisi olla eräänlainen viittaus siihen, että minkälainen oli tytön lapsuus.
   Seuraavat kolme ruutua ovat tytön muistelmia omasta lapsuudestaan. Tyttö vaikuttaa lapsuudessa olleen erilainen kuin muut aikansa lapset. Näissä kolmessa ruudussa ei esiinny lainkaan lokkia.
   Seuraavan ruudun täyttää iso lentävä lokki, johon tytön katse kiinnittyy. Lentävä lokki kuvaa unelmia, joita tytöllä on. Lokki saa tytön tajuamaan, että "ihmisen täytyy seurata jonkinlaista unelmaa jos sellainen on".
   Yksi tytön unelmista on tulla miestennielijäksi sirkukseen, joka käy ilmi kymmenennessä ja yhdennessätoista ruudussa. Kymmenennessä ruudussa taustalla näkyy lokki, joka laskeutuu yhdennessätoista ruudussa tytön rinnalle. Lokki näyttää eläytyvän tytön tunteisiin tekemällä samoin kuin tyttö.
   Seuraavat viisi ruutua kuvaavat tytön miestennielemis- unelmaa. Näissä ruuduissa lokki on tärkeässä osassa, koska se eläytyy tytön tunteisiin tekemällä samoin kuin tyttö. Kolmannessatoista ruudussa lokki on personifioitu, koska se sanoo tytölle, että "nieleminen voi alkaa". Silloin tyttö alkaa niellä miehiä ja lokki taas alkaa niellä matoja. Lokki kokee kaiken saman näissä viidessä ruudussa kuin tyttö, kun tytöllä on mahanpuruja tai sydämestä kuuluu sivuääniä, niin on lokillakin.
  Sarjakuvan toiseksi viimeisessä ruudussa tyttö kertoo tajunneensa jotain tärkeää. Hän kantaa lokkia sylissään, joka vaikuttaa selvästi pelokkaalta. Tätä korostaa lokin kurkusta kuuluva ääni "glup".
 Tytön puhekupla toiseksi viimeisessä  ruudussa liittyy viimeiseen ruutuun. Tyttö kertoo tajunneensa jotain tärkeätä, että paperilla hän voi säilyttää vapautensa. Hän osoittaa sarjakuvaa, jossa näkyy tarina miestennielijästä. Viimeistään nyt voidaan sanoa, että sarjakuva oli kertomus miten Katista tuli sarjakuva piirtäjä.
  Lokit ovat tärkeässä osassa sarjakuvaa. Lokit tai pikemminkin lokki toimivat herätteinä Katin ajatuksille sarjakuvassa. Ehkä ne toimia hänelle inspiraation lähteinä, kun hän alkaa piirtää sarjakuvaa. Siksi voidaan sanoa, että lokit ovat tärkeässä osassa Katin elämää.

2 kommenttia:

  1. Aivan kuten novellissakin, myös sarjakuvatarinassa on vaarallista ja väärinkin yhdistää kertoja tai henkilö suoraan kirjailijaan / sarjakuvan tekijään. Tämä on vastauksessasi iso ongelma.

    Toisaalta teet hyviä havaintoja ja tulkintoja lokista ja sen suhteesta tyttöön. Myös eteneminen ruuduittain on tässä tapauksessa toimiva tapa. Täsmennä vielä termien käyttöä: lapsuus = takauma, lokki on tarinan motiivi jne.

    VastaaPoista
  2. Havainnot ovat hyviä ja osuvilla sitaateilla perusteltuja. Teksti myös etenee selkeästi ja sitä on helppo lukea. :)

    VastaaPoista